Słownik pojęć

Pokaż hasła na literę: A B C D E F G H I J K L M N O P Q R S T U V W X Y Z | wszystkie

E

efekt pierwszeństwa

w badaniach ankietowych skłonność respondenta do wybierania pierwszej odpowiedzi z zaprezentowanej kafeterii.

efekt świeżości

w badaniach ankietowych skłonność respondenta do wybierania ostatniej odpowiedzi z zaprezentowanej kafeterii.

eksperyment

rodzaj badania ilościowego, którego wykorzystanie umożliwia zweryfikowanie sformułowanych w początkowych etapach procesu badawczego hipotez o wpływie zmiennych niezależnych (kontrolowanych przez eksperymentatora) na zmienną/-e zależną/-e. Przed rozpoczęciem eksperymentu badacz w sposób losowy przydziela uczestników badania do jednej z przynajmniej dwóch grup:  eksperymentalnej, w której zastosowano oddziaływania zmiennej niezależnej wobec ich uczestników oraz kontrolnej, gdzie takich oddziaływań nie zastosowano.

ewaluacja

procedura badawcza pozwalająca na kompleksową ocenę wartości oraz oszacowanie oddziaływania rezultatów danego działania (projektu, programu, interwencji publicznej). Badania ewaluacyjne pozwalają stwierdzić, w jakim zakresie planowane cele działania zostały osiągnięte.

Newsletter

Promocje, nowości produktowe i żadnego spamu!