W zależności od zastosowanej metodologii wyróżnia się wiele rodzajów badań ilościowych. Jednym z nich są badania eksperymentalne. Przeprowadzenie badań eksperymentalnych pozwala na sprawdzenie hipotez dotyczących wpływu wybranych zmiennych niezależnych (tych, którymi manipuluje badacz) na daną zmienną zależną (Babbie, 2007: 246). Przykładowo: badanie eksperymentalne pozwala sprawdzić, czy i w jakim stopniu zmiana opakowania wpływa na opinie konsumenta o produkcie.
Wśród cech definicyjnych zastosowania schematu eksperymentalnego w badaniach społecznych wymienia się:
Ze względu na to, że w przypadku wielu badań niemożliwe jest zastosowanie losowego doboru osób do grup badawczych, stworzony został schemat badań quasi eksperymentalnych. Shadish i in. (2002: 13) definiują quasi eksperyment jako „badanie eksperymentalne, w którym nie zastosowano doboru losowego”.
W badaniach tego rodzaju porównywane mogą być grupy dobrane celowo (np. użytkownicy danej marki). Ze względu na brak doboru losowego, szczególną uwagę należy zwracać na sprawdzenie ewentualnych różnic międzygrupowych, które mogą wywierać wpływ na uzyskiwane wyniki.
Jedną z największych zalet prowadzenia badań eksperymentalnych jest pokazanie „czystego” efektu, jaki wnosi dana zmienna niezależna z wyłączeniem wpływu pozostałych (Babbie, 2007: 246). Dzięki temu możliwe jest wyróżnienie zmiennych wnoszących największy wpływ i ograniczenie się do ich zastosowania.
Przykładowo: badania nad wpływem czasu ekspozycji logo danej marki w reklamie na zapamiętywanie jej przez konsumentów wykazują, że identyczny odsetek ludzi zapamiętuje logo po ekspozycji 30 sek. i 45 sek. Wykorzystanie tej informacji w praktyce pozwala zmniejszyć koszty marketingowe firmy związane z długością trwania spotu baz straty efektywności reklamy.
Kasparek K. Badania eksperymentalne. Dostępny: http://www.researchonline.pl/baza?podkategoria=5, data dostępu: ../../2013.
Babbie E. 2004. Badania społeczne w praktyce. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.
Jonker J., Pennik B. 2010. The Essence of Research Methodology. Verlag Berlin Heidelberg: Springer.
Shadish W., Cook T., Campbell D. 2002. Experimental and Quasi-Experimental Designs for Generalized Causal Inference. Houghton Mifflin Company: Boston.
Tabachnick B., Fidell L. 2007. Using Multivariate Statistics. Pearson Education Inc.: Boston.
100 000+
Zrealizowanych ankiet. Dołącz do grona naszych klientów!