Częste błędy w kwestionariuszu ankiety

Powrót do bazy wiedzy

Częste błędy w kwestionariuszu ankiety


Sformułowanie pytania ankietowego, które pozwoli uzyskać pożądane przez badacza informacje jest sztuką. Formułując pytania kwestionariuszowe badacz powinien pamiętać i unikać często popełnianych błędów. Najistotniejsze z nich to (Babbie 2003: 271-2, Brace 2003, Mitchell, Jolley 2012): 

  • pytania dotyczące jednocześnie dwóch kwestii;

przykład: Czy darzy Pan(i) zaufaniem Sejm i Senat RP?

  • pytania sugerujące odpowiedź; 

przykład: Czy zgadza się Pan z negatywną oceną oddziaływania telewizji na społeczeństwo polskie?

  • pytania zbyt długie;
  • pytania zawierające terminy, które mogą być nieznane respondentom, niezrozumiałe dla nich lub rozumiane przez nich inaczej niż rozumie je sam badacz (sposobem na rozwiązanie tego problemu jest zdefiniowanie wykorzystywanego terminu w treści pytania);

przykład: Jaka jest Pana/Pani opinia o oportunizmie?

  • pytania tematycznie i logicznie niezwiązane z resztą pytań w kwestionariuszu;
  • pytania z niewyczerpującą kafeterią odpowiedzi, uniemożliwiające respondentowi wyrażenie swojej opinii (np. poprzez pominięcie przy budowie kafeterii odpowiedzi "trudno powiedzieć" lub "inne, jakie?");

przykład: Jaki jest Twój ulubiony owoc?
jabłko
ananas
arbuz
banan

  • pytania zawierające negację, której wykorzystanie zwiększa prawdopodobieństwo błędnej interpretacji pytania.

przykład: Z poniższej listy proszę nie wybierać odpowiedzi, które nie zgadzają się z Państwa przekonaniami.

Wzór cytowania:

Magierowski M., Tompolska A. Częste błędy w kwestionariuszu ankiety. Dostępny: http://www.researchonline.pl/baza?podkategoria=22, data dostępu: .././../2013.

Bibliografia

Babbie E. 2003. Badania społeczne w praktyce. Warszawa: Wydawnictwo PWN.
Brace I. 2003. Questionnaire Design: How to Plan, Structure and Write Survey Material for Effective Market Research. London: Kogan Page Publishers.
Mitchell M. L, Jolley J. M. 2012. Research Design Explained. Wadsworth: Cengage Learning.


100 000+

Zrealizowanych ankiet. Dołącz do grona naszych klientów!

Szpital Dziecięcy BIS Goldman Recruitment Klon Jawor Iwentarium ISI Edisonda TTPlast Splendour Idea Rozwoju

Newsletter

Promocje, nowości produktowe i żadnego spamu!