Sformułowanie pytania ankietowego, które pozwoli uzyskać pożądane przez badacza informacje jest sztuką. Formułując pytania kwestionariuszowe badacz powinien pamiętać i unikać często popełnianych błędów. Najistotniejsze z nich to (Babbie 2003: 271-2, Brace 2003, Mitchell, Jolley 2012):
przykład: Czy darzy Pan(i) zaufaniem Sejm i Senat RP?
przykład: Czy zgadza się Pan z negatywną oceną oddziaływania telewizji na społeczeństwo polskie?
przykład: Jaka jest Pana/Pani opinia o oportunizmie?
przykład: Jaki jest Twój ulubiony owoc?
jabłko
ananas
arbuz
banan
przykład: Z poniższej listy proszę nie wybierać odpowiedzi, które nie zgadzają się z Państwa przekonaniami.
Magierowski M., Tompolska A. Częste błędy w kwestionariuszu ankiety. Dostępny: http://www.researchonline.pl/baza?podkategoria=22, data dostępu: .././../2013.
Babbie E. 2003. Badania społeczne w praktyce. Warszawa: Wydawnictwo PWN.
Brace I. 2003. Questionnaire Design: How to Plan, Structure and Write Survey Material for Effective Market Research. London: Kogan Page Publishers.
Mitchell M. L, Jolley J. M. 2012. Research Design Explained. Wadsworth: Cengage Learning.
100 000+
Zrealizowanych ankiet. Dołącz do grona naszych klientów!