Przeprowadź badanie
Kreator badań Conjoint
ResearchOnline jako jedyny polski serwis umożliwia samodzielne zaprojektowanie i przeprowadzenie badania metodą Conjoint!
Jednym z najczęstszych i najistotniejszych dylematów współczesnego przedsiębiorcy jest dopasowanie własnego produktu lub usługi do oczekiwań klientów. Wskazanie tych cech produktu lub usługi, które są najważniejsze w procesie wyboru, pozwala stworzyć ofertę o największej użyteczności dla klienta, minimalizując jednocześnie ryzyko finansowe związane z wprowadzeniem produktu nie cieszącego się zainteresowaniem.
Analiza Conjoint pozwala na oszacowanie, która z cech produktu lub usługi jest dla klienta najważniejsza podczas podejmowania decyzji o zakupie. Analiza Conjoint wykorzystuje dane zebrane w specjalnie zaprojektowanym badaniu ankietowym, podczas którego respondenci oceniają poszczególne warianty produktu lub usługi, będące kombinacjami różnych poziomów charakteryzujących je cech – atrybutów (takich jak np. cena i marka). Oprócz hierarchii wyróżnionych w badaniu cech produktu lub usługi ze względu na klientów, analiza Conjoint pozwala uzyskać odpowiedzi na następujące pytania:
- Który z testowanych wariantów produktu klienci preferują w największym stopniu?
- Jaką podwyżkę ceny produktu lub usługi klienci są w stanie zaakceptować w zamian za jego wyższą jakość?
- Jakie cechy są najbardziej użyteczne dla klienta?
- Jaki jest potencjalny udział w rynku określonego wariantu produktu/usługi?
- Czy i jakie segmenty klientów określonego typu produktów/usług można wyróżnić?
Serwis ResearchOnline umożliwia samodzielne zaprojektowanie i przeprowadzenie badania metodą Conjoint nawet początkującym badaczom.
Wszystkie informacje potrzebne, aby właściwie przygotować i zrealizować badanie oraz zinterpretować jego wyniki użytkownik może łatwo znaleźć w:
- Bazie wiedzy ResearchOnline,
- Podpowiedziach w panelu Badacza.
ResearchOnline pozwala na przeprowadzenie online badania Conjoint techniką tradycyjną CA (Conjoint Analysis) oraz bazującą na algorytmie CBCA (Choice Based Conjoint Analysis). Wykorzystanie planu ortogonalnego w badaniu w ResearchOnline pozwala skrócić całkowity czas wypełniania ankiet. W oparciu o wyniki użytkownik może wykonać analizę symulacyjną oraz segmentacyjną z wykorzystaniem algorytmu k-średnich (k-means clustering).
Analiza Conjoint jest dostępna w pakietach: PRO i PREMIUM.
Kliknij tutaj, aby zapoznać się z ofertą ResearchOnline.
Kroki badania Conjoint w ResearchOnline
1. Projektowanie badania
Pierwszym krokiem, jaki należy podjąć projektując badanie ankietowe typu Conjoint, jest wybranie cech (oraz ich poziomów), które będą opisywać produkty, oceniane przez respondentów.
Każda cecha musi posiadać przynajmniej dwa poziomy, jako opis poziomu atrybutu może zostać również dodany także plik multimedialny: film bądź grafika. Pliki graficzne lub video można również dodać do tekstu rozpoczynającego lub kończącego ankietę.
Przykład:
Przyjmijmy, że ocenianymi przez respondentów produktami są notebooki. Wyróżniliśmy 3 cechy i po kilka poziomów cech (w nawiasach) notebooków:
- marka (marka A, marka B, marka C),
- procesor (Intel Core 2 Duo, AMD Athlon, AMD Turion, Intel Pentium Dual Core),
- cena (2100, 2300, 2600, 2700).
Cechy budują tzw. profile produktów lub usług, które są kombinacjami ich poziomów.
Przykład:
Na podstawie cech z poprzedniego przykładu można wygenerować 48 profili, wśród których są:
- Notebook marki A z procesorem Intel Core 2 Duo za 2100 PLN,
- Notebook marki A z procesorem AMD Athlon za 2600 PLN,
- Notebook marki B z procesorem Intel Pentium Dual Core za 2700 itd.
Im więcej cech i ich poziomów uwzględni użytkownik, tym więcej profili produktów może zostać wygenerowanych.
Po dodaniu tekstu rozpoczęcia i zakończenia ankiety użytkownik powinien wygenerować plan badawczy, wybierając pomiędzy jedną z dwóch opcji:
- Badanie z wykorzystaniem algorytmu CA na podstawie próby profili określonej na podstawie planu ortogonalnego,
- Badanie z wykorzystaniem algorytmu CBCA.
Ankieta służąca do badania Conjoint może być uzupełniona również o inne, dowolne pytania (użytkownik może korzystać ze wszystkich funkcjonalności kreatora ankiet).
Kliknij tutaj, aby zapoznać się ze wszystkimi funkcjonalnościami kreatora ankiet ResearchOnline.
Przed wysłaniem ankiety respondentom użytkownik ma jeszcze możliwość edycji wyglądu ankiety i kart profili (czcionek, stopki, paska postępu, projektów wyglądu kart, stylu skal i suwaka itp.) oraz przetestowania ankiety – użytkownik otrzymuje informację, ile kart będą mieli do ocenienia użytkownicy; może również przejrzeć przykładowe karty.
2. Zebranie danych
Po wygenerowaniu planu badawczego można przystąpić do wysłania ankiety respondentom.
Jeśli na etapie generowania planu badawczego użytkownik zdecydował się na wybór algorytmu CA – respondenci będą oceniali profile produktów lub usług na skalach, których rozpiętość można dowolnie określać. W przypadku, gdy zastosowany został algorytm CBCA respondenci ankiety będą wybierali jeden spośród dwóch prezentowanych profili produktów lub usług (procedura będzie powtarzana kilkunastokrotnie).
3. Analiza wyników
Analiza danych wykonywana jest automatycznie przez serwis – użytkownik nie musi się obawiać skomplikowanych procedur. Po zebraniu danych można od razu obejrzeć wyniki. Wśród nich są: wykresy określający użyteczności wszystkich cech i ich poziomów oraz wykresy prezentujące relatywne istotności poszczególnych cech w procesie wyboru produktów i usług.
ResearchOnline umożliwia również wykonanie analizy segmentacyjnej (użytkownik podaje jedynie liczbę segmentów, jaką chce wyróżnić) oraz prezentację wyników analizy Conjoint w podziale na segmenty.
Dodatkowo użytkownik może wykonać dowolną liczbę analiz symulacyjnych.
Analiza Conjoint jest dostępna w pakietach: PRO i PREMIUM.
Kliknij tutaj, aby zapoznać się z ofertą ResearchOnline.
Kliknij tutaj, aby dowiedzieć się więcej o Analizie Conjoint.